ابداع دستگاه تحلیلگرتنفسی برای تشخیص دیابت نوع 1

 10 نوامبر 2016- محققان دانشگاه آکسفورد ابزار قابل حملی(دستی) را ابداع کرده‌اند که به یک تحلیگر تنفسی( breathalyser) که میزان الکل را در هوای بازدم فرد تشخیص می دهد، شباهت دارد و قادر به تشخیص بیماری دیابت نوع 1 است.

تحقیقات قبلی نشان داد در هوای بازدم تنفسی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان قرار نگرفته‌اند، غلظت استون افزایش می یابد، اما تشخیص این غلظت چالشی بود که محققان اکسفورد تصمیم به ساده‌تر نمودن آن گرفتند.

این دستگاه  جدید غیر تهاجمی می‌تواند برای تشخیص دیابت نوع 1 از طریق  یک آزمایش ساده بکار رود، همچنین، این ابزار می تواند برای چندین بار مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه با تلاش دکتر Peverallو گروه تحقیقاتی اش در آزمایشگاه شیمی نظری بخش شیمی فیزیک دانشگاه آکسفورد در حال تکمیل است.

گزارش این دستگاه توسط دکتر Peverallدر مجله‌ی Analytical Chemistryنشان می‌دهد که این ابزار دستی از یک پلیمر جاذب ساخته شده است که  قادر است استون را از هوای بازدمی فرد جذب کند، سپس استون به درون یک حفره در دستگاه آزاد می‌شود و غلظت آن توسط "لیزر دیود مادون قرمز نزدیک"، آنالیز می‌گردد.

 دقت این دستگاه توسط آزمایش هوای بازدمی افراد سالم تحت شرایط مختلف از جمله پس از ورزش و یک شب ناشتا بررسی گردید و نتایج آن با نتایج دستگاه طیف سنج جرمی مقایسه شد. طیف سنجی جرمی می تواند جرم مواد شیمیایی موجود در یک نمونه راه اندازه‌گیری نماید اما این ابزار برای روشهای تحلیلی دستگاه مناسبی نیست. اندازه‌گیری غلظت نمونه‌ها از طریق طیف سنجی جرمی و ابزار تحلیل گر تنفسی مشابه بود و یکی از نمونه‌ها نشان داد یکی از افراد شرکت کننده، به دیابت نوع 1 مبتلا می باشد.

دکتر Peverallمی گوید: این دستگاه قبل از تعویض می‌تواند بطور مکرر مورد استفاده قرارگیرد و قابل استفاده در مطب و خانه می باشد.

در اوایل سال جاری یک تحلیل‌گر تنفسی دیگر توسط شرکت‌های فنآوری میدلسکس و Teessideارائه گردید که می‌توانست بر مقدار قند خون نظارت کند، محققان امیدوارند که این دستگاه روزی بتواند جایگزین روش خون‌گیری از نوک انگشتان شود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/uk-scientists-develop-breathalyser-that-could-diagnose-type-1-diabetes-94237525.html